سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اصول نظافت راه پله و فضا مشاع ساختمان ها

امروزه و در بیشتر شهرهای بزرگ، اکثر افراد ساکن آپارتمان های کوچک و بزرگ هستند. در آپارتمان ها معمولا چندین خانوار در کنار هم و در واحد های مجزا، زندگی می کنند. در این بین راه پله، پارکینگ و فضا مشاع، از مکان های پر رفت و آمدی هستند که همواره در طول روز  کثیف می شوند و نیازمند رسیدگی و نظافت مستمر هستند. و چنانچه فکری اساسی به حال نظافت این بخش ها نشود مشکلات زیادی از قبیل اختلاف بین همسایه ها به وجود خواهد آمد. این مطلب به جهت استفاده خانم های خانه تهیه شده تا در کنار نظافت منزل به نظافت راه پله و مشاعات نیز توجه کنند.
1)    موارد نیازمند نظافت در مشاعات:
شستشوی راه پله ها
نظافت راهروها
نظافت نرده‌ها
تخلیه زباله های حیاط و مشاعات
نظافت آسانسور تمیزکردن پنجره‌های نورگیر پاگردها
نظافت پارکنیگ خودروها
2)    نکاتی درباره نظافت راه¬پله و نرده ها:
نظافت راه پله چوبی یا سنگی به نسبت راه پله های فرش شده آسان تر است با این وجود مهم ترین و با اهمیت ترین نکته در نظافت راه پله  این است که کار نظافت را حتما باید از پله های بالایی شروع کرد و هرگز نباید اول پله های پایینی را تمیز کرد چراکه گرد و خاک پله های بالا به پله های پایینی منتقل و منجر به دوباره کاری می شود.
راه پله های فرش شده را می توان با جارو دستی یا جارو برقی تمیز کرد. اما پله های چوبی و سنگی را باید حتما طی کشید تا تمیز و براق شوند. برای نظافت نرده ها نیز باید از دستمال مرطوبی کمک گرفت و سپس آن ها را خشک کرد تا آسیبی نبینند.
نکته دیگر اینکه از آنجایی که راه پله، نرده ها و یا پارکینگ جزء فضای مشاع یک ساختمان می باشند بهتر است برای نظافت آن ها یک نظافتچی ماهر، استخدام کنید تا به طور مستمر از فضای تمیزی برخوردار باشید و همچنین مجبور نباشید این کار دشوار را خودتان انجام دهید.

3)    نظافتچی:
همانطور که گفته شد، راه پله و پارکینگ جزء فضای مشاع ساختمان ها می باشند از این رو بهتر است همسایه ها با همکاری و مشورت یکدیگر و به منظور رسیدگی به نظافت این بخش ها، اقدام به استخدام یک یا چند نظافتچی بکنند.
حال نظافتچی می تواند سرایدار دائمی یک ساختمان باشد، یا یکی از نیرو های شرکت خدمات نظافتی. این موضوع بسته به این است که آپارتمان چند طبقه باشد. برای نظافت ساختمان های کوچک معمولا، استخدام یک مستخدم، کفایت می کند. اما در مورد آپارتمان های بزرگ بیشتر از پنج طبقه و یا برج ها، بهتر است از شرکت های خدمات نظافتی، کمک گرفت. اما شرکت مورد نظر حتما باید معتبر و دارای مجوزهای مورد نیاز باشد همچنین مورد تایید ساکنین آپارتمان، قرار گیرد. به علاوه بسته به نیاز و تمایل ساکنین نظافتچی می تواند آقا یا خانم باشد.
4)    وظایف معمول یک نظافتچی:
نظافتچی باید مسولیت پذیر و مودب باشد و از سرعت عمل و دقت بالایی برخوردار باشد. نظافت راه پله، نرده ها، در های ورودی و درب آسانسور، شیشه راه پله ها، پشت بام، کف پارکینگ و لابی ساختمان بر عهده نظافتچی می باشد. او همچنین باید در انتخاب مواد شوینده مناسب دقت لازم را به عمل آورد و از ریختن هر گونه ماده شوینده ای پای گلدان ها یا در باغچه، جلوگیری کند.
5)    تعداد دفعات لازم برای نظافت مشاعات:
امور مربوط به مشاعات ساختمان معمولا برعهده مدیر یک ساختمان قرار می گیرد. این فرد باید با در نظر گرفتن تعداد واحد های ساختمان، میزان رفت و آمد، وجود و یا عدم وجود آسانسور و ... تصمیم بگیرد که چند بار در ماه باید این مکان ها نظافت شود. معمولا لازم است، ماهی دوبار از شرکت های خدماتی بخواهید که به نظافت راه پله پارکینگ و مشاعات ساختمان شما بپردازند.
6)    عوامل تایین کننده هزینه نظافت راه پله و مشاعات:
تعداد طبقات ساختمان
تعداد واحد های ساختمان
متراژ فضاهای مشاع و پارکنیگ
مواد شوینده به کار رفته برای نظافت
ساعات کار نظافتچی
موارد پیش بینی نشده
7)    مواد شوینده برای نظافت:
برای هرچه بهتر انجام دادن امر نظافت راه¬پله و سایر فضای مشاع بهتر است از نظافتچی بخواهید که برای نظافت از مواد شوینده مناسب و لوازم مورد نیاز استفاده کند. برای مثال کف پارکینگ معمولا بدلیل چرب شدن با روغن موتور اتومبیل ها، نیازمند پاکسازی با مواد شوینده قوی می باشد.