سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی مدرن و دلنشین اتاق نشیمن


احتمالا این سوال فکر شما را هم مشغول کرده باشد که چگونه فضای آرام تر و دوست داشتنی تری را برای اعضای خانواده خود ایجاد کنیم؟

اتاق خانواده از دیگر نام های اتاق نشیمن به شمار می رود، زیرا که اغلب اعضای خانواده پس از اتمام روز کاری یا فعالیت های خود در این فضا گرد هم آمده و به کارهای گوناگونی مانند صرف چای میوه تنقلات، تماشای تلویزیون و مطالعه کتاب و روزنامه می پردازند.

در اکثر خانواده ها پذیرایی از مهمانان صمیمی تر در این مکان انجام می شود و در بعضی موارد نیز به دلیل فضای اندک ساختمانی آپارتمان ها، این اتاق نقش اتاق پذیرایی را نیز ایفا می کند.

از این رو طراحی، چینش و دکوراسیون این اتاق از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگامی که در نظر داریم تا اتاق نشیمن منزل خود را طراحی کنیم، می بایست آن را از جنبه های مختلفی مانند نور، پوشش کف و دیوارها، پالت رنگی، نحوه چینش مبلمان و وسایل خود بررسی کنیم. گزینش صحیح این موارد در واقع با توجه داشتن به روش زندگی روزمره و عادت های معمول هر خانواده پاسخی معین دارد. به عنوان نمونه در مورد کف پوش ممکن است شما به محدوده رنگ های گرم که فضا را صمیمی تر می کند علاقه مند باشید. اما اگر دو فرزند کوچک 4 و 6 ساله دارید این رنگ ها ممکن است باعث افزایش شور و نشاط و شیطنت فرزندانتان شده و شما را مرتبا با کلافگی فشار عصبی و استرس ناشی از سروصدای انها مواجه می کند.

بهترین راهنمایی که می تواند در گزینش و تصمیم گیری شما برای طراحی و دکوراسیون اتاق نشیمن یاری کننده باشد، نوع فعالیت هایی هست که خانواده شما تنها در اتاق نشیمن به انجام آن می پردازند. شما با توجه به این موارد می توانید در انتخاب رنگ، میزان نور، نوع صندلی و حتی نوع کفپوش اتاق نشیمن خود بطور موثرتری عمل کنید.

با توجه به ویژگی های موقعیت ساختمانی و معماری اتاق نشیمن منزل خود مانند مقدار ورود نور به اتاق و ابعاد آن پالت رنگی فراخور این شرایط را در نظر داشته باشید.

هم چنین طرز قرار گیری مبل ها باید به گونه ای باشد که تمایل افراد را به صحبت و گفت وگو افزایش دهد و در واقع این چیدمان می بایست طوری باشد که اعضای خانواده روبه روی یکدیگر قرار گیرند. هم چنین تماشای تلویزیون از اکثر مبل ها به سهولت در دسترس باشد. انتخاب نوع مبلمان نیز برای اتاق نشیمن از اهمیت بالایی برخوردار است و می بایست نوع مبل از جمله کاناپه، صندلی، تشک و پشتی یا حتی صندلی راک براساس راحتی اعضای خانواده تامین شده باشد. هنگام تصمیم گیری برای چیدمان وسایل اتاق مانند مبل و میز و... دقت کنید جابجایی در بین آنها به راحتی ممکن باشد. بی شک معماری و ابعاد اتاق نشیمن و ویژگی های غیرقابل تغییر آن نیز در نوع چیدمان مد نظر شما تاثیر خواهد گذاشت. با این حال توجه داشته باشید که محل قرارگیری تلویزیون و چیدمان مبل ها در تماشای صفحه تلویزیون اختلال ایجاد نکند.

اگر چه انتخاب رنگ اتاق نشیمن به شرایط و سپس سلیقه صاحب خانه بستگی دارد، اما برخی از خانواده های رنگ ها برای اتاق نشیمن مناسب تر به نظر می رسند، به عنوان مثل از این میان می توان از گروه رنگ های کرم و قهوه ای را نام برد. یا حتی رنگ های آرامش دهنده مانند رنگ آبی آسمانی می تواند بر کاهش میزان استرس تاثیر داشته باشد. هنگام تصمیم گیری جهت انتخاب کفپوش مناسب برای این اتاق نیز می توانید از انواع پوشش های متفاوت مانند سرامیک، پارکت و کفپوش های HDF جدید که در بازار موجود هستند بهره بگیرید و در مکان تجمع مبل ها از یک قالی، گلیم یا یک فرش نرم استفاده کنید تا گرمی و راحتی لازم را در فضای اتاق تامین کند. هم چنین در انتخاب رنگ کفپوش یا فرش نیز علاوه بر توجه به میزان جذب کثیفی، به همگونی رنگ آن با دیوار سقف و وسایل اتاق نشیمن توجه نمود.

استفاده از منابع نور مختلف در این اتاق نیز باید شامل گروه هایی از چند نوع نورپردازی باشد که نیاز اعضای مختلف خانواده را در این اتاق پاسخگو باشد. بهتر است از منابع نوری در فضای اتاق استفاده کرد که نور را به طور مستقیم منتقل نکند بلکه افراد آن را به صورت بازتابی از سقف یا دیوار دریافت کنند. این گونه نورپردازی از ایجاد سایه های تند جلوگیری می کند. قرارگیری یک آباژور با پایه بلند در کنار یکی از مبل ها فضای مناسبی را برای مطالعه ایجاد می کند.

در انتها تامین میزان نور کافی جهت ایجاد کانون توجه روی تابلوهای نصب شده بر روی دیوار اتاق نشیمن و این گونه عناصر دکوراتیو نیز می تواند جذابیت فضای آن را به طور قابل توجهی افزایش دهد.